Wydawca treści Wydawca treści

Oświadczenie – przejazd kolejowy w Jedlni

W nawiązaniu do poruszanej w mediach sprawy przejazdu kolejowego znajdującego się na trasie kolejowej Radom – Dęblin sąsiadującego z kompleksem leśnym Jedlnia Nadleśnictwa Radom, informujemy, że przejazd ten znajdował się w ciągu drogi wewnętrznej na gruntach zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Warunki techniczne dla przejazdów kolejowych określone zostały w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. 2015 poz. 1744). Przejazd ten wg cytowanego wyżej rozporządzenia został zaliczony przez PKP do kategorii F (przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych). Przejazdy takie są użytkowane na podstawie umowy zawartej między zarządcą kolei, a użytkownikiem przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, która określa w szczególności sposoby ich zabezpieczenia i użytkowania.

Podejmowane przez Lasy Państwowe działania o zachowanie przejazdu w istniejącym wówczas stanie (również na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych poprzez Ministerstwo Infrastruktury i Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) nie przyniosły pozytywnego rezultatu. Utrzymanie przejazdu wymagałoby zawarcia przez Nadleśnictwo umowy najmu na użytkowanie zarówno przejazdu jak i dróg dojazdowych do niego, ze względu na to, że działka w zarządzie PKP ma w tym miejscu ok. 90 m szerokości (załącznik mapowy) oraz zapewnienia prawidłowego, bezpiecznego użytkowania i zabezpieczenia urządzeń.

Ponieważ warunki stawiane przez PKP PLK co do przygotowania dokumentacji projektowej, wykonania urządzeń zapewniających bezpieczeństwo ruchu oraz warunków ich utrzymania były nie do przyjęcia ze względów formalnych, organizacyjnych i finansowych dla nadleśnictwa, to pomimo woli współpracy nie doszło do podpisania umowy.

Po upływie (w listopadzie 2020 r.) określonego w przytoczonym na wstępie rozporządzeniu ministerialnym okresu przejściowego, dotyczącego możliwości funkcjonowania na drogach niepublicznych przejazdów kolejowych Kat. D, jaką reprezentował istniejący w Jedlni przejazd, PKP PLK zlikwidowały go.

W związku z powyższym utrudnienia jakie powstały z tego tytułu będą dotkliwe dla turystów przemieszczających się po szlaku turystycznym, a także dla służby leśnej wykonującej swoje obowiązki, w tym realizację ochrony przeciwpożarowej lasu. Konieczne stało się, aby wybudowany dojazd pożarowy Nr 15 miał dostęp do dróg publicznych zarówno po północnej, jak i południowej stronie linii kolejowej Radom-Dęblin. Nadleśnictwo nie ma również możliwości szybkiego skorzystania ze zbiornika pożarowego na „Trzech Stawach” w przypadku pożaru na północ od linii kolejowej.

Korespondencja dotycząca sprawy jest do wglądu w nadleśnictwie.